A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Továbbra is a fehérbor és a rozé fogyasztása emelkedik a világban

2023-12-20 | Vinoport


Továbbra is a fehérbor és a rozé fogyasztása emelkedik a világban

Az OIV (Nemzetközi Szőlészeti és Borászati ​​Szervezet) szerint az elmúlt 20 évben a fehérborok és a rozé iránti növekvő kereslet figyelhető meg, ezek a bortípusok a globális fogyasztás több mint felét teszik ki.


A legújabb OIV Focus 2023 a borfogyasztás elmúlt 20 évét vizsgálta. Az adatok szerint a vörösbor népszerűsége sokat csökkent a 20. században. 2000 és 2004 között átlagosan a globális bormennyiség 47,6%-át – alig a felét – tette ki. 2013-ban, a fehér megelőzte a vöröset, és azóta is tartja vezető helyét. 2017-2021-re a vörösbor fogyasztás 42,6%-ra csökkent, szemben a fehér 49,3%-ával. Hasonlóképpen, a rozé fogyasztás növekedése is megfigyelhető.

 

Helyi eltérések

 

Ezek a globális statisztikák számos regionális eltérést hordoznak: egyes csökkenő fogyasztású piacokon a vörösbor eladások gyorsabban estek, mint a többi stílusé, máshol a vörös mennyiségek emelkedhettek – de lassabban. Oroszországban például ma kétszer olyan népszerűek a vörösborok, mint 20 évvel ezelőtt, de a fehér és vörösbor közti korábbi nagy eltérés csökkent.

 

Franciaországban, a világ harmadik legnagyobb borpiacán, a vörösbor fogyasztás csaknem a felére – 17,8 millió hl-ről 9 millió hl-re – csökkent a század első két évtizedében. A fehér és a rozé értékesítése is visszaesett, de jóval kisebb százalékkal: 20, illetve 10 százalékkal. 

 

Egészen hasonló a kép Olaszországban, ahol a vörösbor piaci részesedése ma már csak 37 százalék – ez a századfordulós érték közel fele. A fehér fogyasztás ezzel szemben 15,4%-kal nőtt.

 

Rózsaszín Egyesült Királyság


Első pillantásra úgy tűnik, hogy az Egyesült Királyságban a kép nem sokat változott az elmúlt 14 évben, de ha a 2000-2021 közötti időszakot vesszük figyelembe, a vörösbor részesedése 48%-ról 40%-ra esett vissza. Ezt a veszteséget szinte teljes egészében a rosé eladások növekedése okozza, amely jelenleg az összérték 12%-át teszi ki.

 

Oroszországhoz hasonlóan az Egyesült Államok, a világ legnagyobb piaca egy olyan régió, ahol a vörösbor-fogyasztás nőtt - ugyanebben az időszakban 55%-kal, de ez a növekedés eltörpül a fehérbor-eladások 65%-os emelkedése mellett. Ma az Egyesült Államokban elfogyasztott bor kevesebb mint 35%-a vörös.

 

Spanyolország érdekes kiugrás Európában, a vörösbor részesedése 49%-ról 54%-ra nőtt 20 év alatt, a rozé rovására, amely 11%-ról 5%-ról csökkent. Az összfogyasztás azonban csökkent: 2000-ben a spanyolok 14 millió hl-t fogyasztottak, 2021-re ez a szám csak valamivel több mint 10 millió hl.

 

Sokféleképpen lehet magyarázni ezeket a statisztikákat, számokat, de valószínűleg a fogyasztói választásokban nagy szerepe van annak,  hogy az adott bortípus mennyire illeszthető a gasztronómiába, a rozék például nagyon jól kombinálhatók a különféle ételekkel. A fehérbor sikerének egy része a habzóborok népszerűségének növekedésével is magyarázható. 

 

Nem lehetünk biztosak abban, hogy ez a trend a jövőben is folytatódik, ki tudja, talán a vörösborok újra visszanyerik majd egyszer vezető szerepüket. De jelenleg az OIV adataira és statisztikáira támaszkodhatunk, és "nincs az a kristálygömb, amely megbízható előrejelzéseket adna a jövő boriparának vagy kereskedelemének alakulásáról". 

 

 

Forrás: www.meiningers-international.com

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!