A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Otthon iszunk, de egyre többet bortúrázunk

A legfrissebb hazai borfogyasztási trendek

2009-09-24 | Tóth Adrienn


Otthon iszunk, de egyre többet bortúrázunk

A Gfk Hungária legfrissebb, borokról szóló felmérése szerint a jelenlegi gazdasági közhangulatban sem csökkent a magyar fogyasztók érdeklődése a borok iránt. Sőt! Mennyiségi szempontból az emelkedés volt a jellemző. Ezzel az állítással valószínűleg a legtöbb borász, borkereskedő vitába szállna, azonban a szervezet kiegészíti nyilatkozatát azzal, hogy az utóbbi jelenség leginkább az olcsó borok iránti keresletnövekedésből adódik.


Induljunk azonban az alapoktól. A 18 év feletti lakosság megközelítőleg felét tekinthetjük a Gfk Hungária szerint borfogyasztónak, ami azt jelenti, hogy minden második magyar ember évente legalább egyszer iszik bort. Ha a fogyasztási gyakoriságot magas szintre - mondjuk, heti rendszerességre - emeljük, már jóval kevesebb emberrel, a felnőttek ötödével számolhatunk. Érdekes, hogy ez utóbbi csoport nagysága egyenletesen növekszik az életkor emelkedésével.

A rossz hír a jó hírben, mármint, hogy nem csökkent a borfogyasztás, a következő:„A válság hatására a háztartások által otthoni fogyasztásra megvásárolt bor mennyisége nem csökkent, az idei első félév adatai szerint enyhén, 5 százalékkal növekedett 2008. első félévéhez képest. Azonban ez a növekedés nem a továbbra is legnagyobb mennyiséget kitevő palackos kiszerelésű borok értékesítésének köszönhető, hanem az olcsóbb műanyag palackban és kannában megvásárolható termékek eladásának. Ezeknek a boroknak a beszerzése a nagyobb alapterületű boltokban és a kistermelőktől történt vásárlásokban is egyaránt növekedést mutat.” - áll Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzserének nyilatkozatában.



A borfogyasztáshoz kapcsolódó fogyasztói gondolkodásra jellemző, hogy más alkoholtartalmú italokhoz képest minden évszakban megfelelő választás. A nyáron üdítő fröccsöknek mi is párfogói vagyunk a Vinoportnál, de bízunk abban, hogy a felmérésekben a téllel kapcsolatban említett forralt borok helyett sokan választanak tartalmas vörösborokat vagy szép, késői szüretelésű édes tételeket idén. A tanulmány azon megjegyzése azonban osztatlan örömet okozhat mindannyiunknak, hogy a borra, mint preferált ajándékra tekintenek az emberek.

Eddig az „átlag” borfogyasztókról beszéltünk, van azonban a lakosságnak egy olyan rétege, amelyet a tanulmány fejlettebb borkultúrával rendelkezők-ként jellemez. Nézzük, mi jellemző rájuk! Körükben a bor az étkezés része, az ebédre ez alkalmanként, a vacsorára már általánosabban igaz. Sőt! A borral nem csak a terített asztalon találkoznak, hanem gyakran használnak halak- és csirkeételek készítésekor fehérbort, pörköltek főzéséhez pedig vöröset.



Az ilyen borbarátok általában nem egy palack bort tárolnak otthon, mikor borivásról döntenek, az alkalomhoz, ételhez illő tételt választják. Sőt a borról eszükbe jut néhány olyan kiegészítő kellék is, mint a sajt, a csokoládé vagy a szivar.

A borfogyasztás sok esetben az otthonhoz kötődik, hiszen ez a színtere a vendéglátásnak is, amelyhez még olyan családoknál is, amelynek tagjai nem rendszeres borivók, sokszor kapcsolódik ez az ital. A válaszadók negyede ezen túl úgy nyilatkozott, hogy legalább alkalmanként fogyaszt bort étteremben, vendéglőben is.

A felmérés azt is megvizsgálta, vajon mennyit tud a magyar ember a borról. Sajnos a legtöbb esetben komoly hiányosságokat, és a nyitottság teljes hiányát kellett tapasztalniuk. Nem szívesen változtatunk szokásainkon, ha évtizedekig csak a tokaji és egri borokról hallottunk, ezután sem kóstolunk meg újakat.



Pozitív változásnak tekinthető azonban, hogy míg néhány évvel ezelőtt egy bortúrán való részvétel jellemzően csak a magasabb jövedelemmel rendelkező, és a borok iránt különös fogékonyságot tanúsítók szűkebb csoportjára volt jellemző, mára ez a szabadidő eltöltésének szélesebb körben elfogadott és gyakorolt formájává vált.

A kora tavasztól késő őszig zajló fesztiválokon szívesen vesz részt a borok terén igényesebb szegmens, de az átlagfogyasztók között sem ritka, hogy évről-évre egy számukra kedves rendezvényre ellátogassanak.

A kép a felmérés eredményeit olvasva nem tűnik annyira tragikusnak, bár a minőségi borok készítői és forgalmazói valószínűleg jobban megérzik az emberek spórolási hajlandóságát. Hosszú távon nézve azonban több olyan fogyasztói trendről olvashattunk, amelyek arra utalnak, hogy egyre több ember életében, egyre meghatározóbb szerepet tölt be a bor.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!